دولت پاریپورنا (کامل): تاریخیت، عقلانیت، فعلیت پانچاسیلا

اندونزی یک کشور مجمع الجزایر است که دارای اقوام، فرهنگ ها و زبان های مختلف است. اندونزی دارای ۱۷.۵۰۴ جزیره، ۱.۳۴۰ گروه قومی و ۵۴۶ زبان است.

اندونزی یک کشور مجمع الجزایر است که دارای اقوام، فرهنگ ها و زبان های مختلف است. اندونزی دارای ۱۷.۵۰۴ جزیره، ۱.۳۴۰ گروه قومی و ۵۴۶ زبان است. می توان تصور کرد که به هم پیوستن تنوع در میان اشغال استعمار که دائماً در حال تقسیم بود، دشوار بود. با این حال، به لطف و برکت پانچاسیلا، این ملت می تواند با هم متحد شود و یک کشور و یک ملت را بسازد.

برای درک کامل اندونزی، باید معنای فلسفی پانچاسیلا را از تاریخ این ملت درک کنیم. مبارزات این ملت برای استقلال، تاریخ این ملت را به یک واقعه مهم برای ورود دوره جدیدی از یک کشور مستقل و مقتدر تبدیل کرده است. با این حال، برای تأسیس یک ملت، لازم است که پایه و اساس کشوری ایجاد شود که بتواند از تنوع و پیشینه آن حمایت کند. به همین دلیل است، پانچاسیلا به عنوان اساس ایدئولوژی حضور پیدا کرده است.

همان‌طور که مشخص شد، اندونزی مدت‌ها پیش از استقلال خود، تجربه های تاریخی وحدت در تنوع را داشته است. در سال ۱۹۹۵، هنگامی که ایالات متحده در مورد حق رأی دادن به زنان بحث و گفتگو کرد، اندونزی به زنان حق رأی داده بود. در حالی که کشورهای اروپایی هنوز در مورد شهروندان مهاجر ابراز نگرانی می کردند، این کشور از زمان تأسیس به وجود آن‌ها توجه داشته است.

پانچاسیلا از تنوع بنا شده است، یعنی تلاش بنیان‌گذاران یک ملت متحد از تنوع شخصیت ها و ویژگی ها برای شکل گیری ۵ اصولی که به نقطه ملاقات همه عناصر ملت تبدیل شده است.

اصل اول، وحدانیت یا ربوبیت خداوند است که از اصل یک وحدانیت یا ربوبیت دارای فرهنگ ناشی می شود.

اصل دوم، انسانیت عادلانه و متمدن است که از اصول بین المللی یا انسانیت ناشی می شود.

اصل سوم، وحدت اندونزی است که از اصل ملیت اندونزی ناشی می شود.

اصل چهارم، دموکراسی به رهبری خرد در مشورت / نمایندگی است که از اصل اجماع یا دموکراسی ناشی می شود.

اصل پنجم، عدالت اجتماعی برای همه مردم اندونزی است که از اصل رفاه اجتماعی ناشی می شود.

اصول اساسی کشور مستقل اندونزی که توسط بنیان‌گذاران این کشور تدوین شده بود، ناگهان از آسمان فرود نیامد، همچنین از آموزه های هیچ کشوری روی زمین، مانند مانیفست کمونیست یا اعلامیه استقلال،

پیروی نکرده است. پانچاسیلا از تاریخ زمین اندونزی استخراج شده است که نه تنها از دوران استعمار است، بلکه به ۲.۰۰۰ سال تمدن و اوج شکوفایی نوسانتارا (مجمع الجزایر) بر می گردد.

پانچاسیلا منبع هویت، شخصیت، اخلاقیت و جهت دهی برای امنیت و نجات ملت است. به عبارت دیگر، ما می توانیم درک کنیم که هر اصل در پانچاسیلا باید در روح همکاری متقابل تفسیر شود که در اصول خداشناسی، فرهنگی، انترناسیونالیسم، انسانیت، عدالت، ملیت و دموکراسی و رفاه گنجانده شده است.

کتاب "دولت پاریپورنا" در مورد سه چیز صحبت می کند: تاریخیت، عقلانیت و فعلیت پانچاسیلا. در این کتاب، تاریخ تولد ملت اندونزی، معنا و فعلیت آن به طور کامل بحث شده است. با خواندن این کتاب از ما دعوت می شود فلسفه اساسی پانچاسیلا را مطالعه کنیم که از آن الهام بگیریم که پانچاسیلا را در زندگی ملت داری و کشور داری روزمره به کار ببریم.

پانچاسیلا از قدرت حیاتی و اجماع بنیان‌گذاران کشور برای یافتن توافق در مورد اصول اخلاقی تأسیس جمهوری اندونزی متولد شد. مشکلات کنونی ملت اساساً از پانچاسیلا جدا نیستند. آنچه لازم است این است که چگونه می توان با درک زمینه و فلسفه پانچاسیلا، بین مشکلات ملت و دولت رابطه برقرار کرد. سپس پانچاسیلا را اساس پارادایم تفکر در حل آن قرار دهیم.

پانکاسیلا دارای ریشه های تاریخی و یک زمینه قوی است که نمی توان آن را از پویایی این ملت جدا کرد. تا زمانی که جمهوری اندونزی پا برجا است، پانچاسیلا از نظر مکان و زمان جدا نخواهد بود. علاوه بر این، پانچاسیلا مفهومی است که از ایده های زمان خود عبور کرده و می کند. اصل بشریت جهانی بسیار پیش از اعلام حقوق بوم شناختی سازمان ملل متحد است.

اندونزی در آینده باید پانچاسیلا را مطابق با پویایی روبرو شده تفسیر کند. جامعه اندونزی برای رهایی از انواع پویایی ها به راهنمایی نیاز دارد. آن زمانی است که اندونزی باید به پانچاسیلا برگردد. نزدیک شدن به پانچاسیلا فرمول اصلی است. با یادآوری پیام سوکارنو، پانکاسیلا یک "ستاره بزرگ پویا" است. بنابراین، پانچاسیلا باید به عنوان یک ستاره رهبری، راهنمای مسیر ملت استفاده شود.

منبع: رایزنی ج.ا.ایران در جاکارتا

کد خبر 4357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =